Forsidebanner 05.jpg

Foreningens historie

2021

MUVE (Musikforeningen Vesterbro) blev stiftet d. 9. april 2003 med målet om at få etableret øvelokaler på Vesterbro.

MUVE stod i 2003 bag den første afholdelse af Vesterbro Festival, der var en festival på Vesterbro for upcoming bands og artister.

MUVE overtog i 2007 administrationen af 9 øvelokaler i Den Brune Kødby på adressen Staldgade 27.

Vesterbro Festival blev udskilt fra MUVE som en selvstændig forening og fortsatte indtil 2013.

MUVE er en af de bærende kræfter i udviklingen og afholdelse af Fortovsfest, der første gang blev afholdt i 2014. Fortovsfest har et musikprogram med over 50 bands fordelt på 6 forskellige scener.

MUVE stiftede i samarbejde med forskellige lokale kræfter foreningen Fortovsfest, der står for drift, koordination og administration af Fortovsfest samt fundraising til afholdelse af begivenheden.

MUVE overtog administrationen af 2 øvecontainere på Østerbro ved Østerbrohuset på Århusgade 103.

MUVE overtog administrationen af en øvecontainer på Kapelvej 44 og en øvecontainer I Tunnelfabrikken i Nordhavn på Nordsøvej.

MUVE overtog administrationen af 2 øvebunkere på Herman Triers Plads på Nørrebro.

Muve's vision

Københavnernetværket

MUVE arbejder fremadrettet på at skabe et større netværk af øvelokaler i hele København, så foreningens medlemmer altid kan finde et øvelokale i nærheden af, hvor de befinder sig.

newmuve

Med NewMUVE vil MUVE tilbyde et vidtrækkende, forskningsbaseret udviklingsprogram, som henvender sig til såvel foreningens medlemmer som andre københavnske musikere. Udviklingsprogrammet vil have til formål at hjælpe københavnske musikere med at gøre sig gældende på den danske musikscene, hvorfor der både vil blive fokuseret på det kunstneriske og det karrieremæssige aspekt af det at være en succesfuld musiker. Der vil derfor blive udbudt kurser i discipliner som sangskrivning, arrangement, indspilning og optræden samt mere forretningsorienterede discipliner som karriereplanlægning, indtægtsmuligheder, udgivelse, management, markedsføring og PR. NewMUVE er visionen om at skabe et bæredygtigt fundament for unge musikere, så de har muligheden for at gøre musikken til en levevej.

gehør

Med Gehør vil MUVE skabe en ny type musikhus, som samler oplevelse, fordybelse og formidling under ét tag i hjertet af København. Med Gehør vil København få et fristed for musikelskere, som byder på livescene for vækstlaget, øvelokaler, lydstudier og undervisning i en økonomisk bæredygtig foreningsmodel. En særlig kvalitet ved Gehør vil være, at udvikling og formidling går hånd i hånd: Musikerne kan finde deres publikum dér, hvor de dagligt øver sig – og publikum kan komme tættere på musikken og musikerne gennem liveoplevelser, undervisningstilbud og en café, hvor alle er velkomne, også lige fra gaden. Med disse tilbud vil København kunne skabe en retning og en scene for den danske musiks vækst og vækstlag, som i sin helhedstænkning og fysiske facilitering ikke dækkes af andre udbydere i landet – og det vil styrke Københavns profil internationalt som en progressiv musikby. Gennem etableringen af et miljø som tilgodeser musiklivets mangfoldighed, vil Gehør desuden kunne fungere som både videncenter og netværksadministrator på tværs af alle genrer og aktører – til gavn for ikke bare Københavns musikliv, men den danske musik og dens formidling som sådan.